tirsdag 9. juni 2009

Småfugl i nærmiljøet

T: Canon 50D, 500mm f7, 1/1600sek, Iso 800 og stativ.

Forsommeren er utvilsomt den delen av året hvor det er flest muligheter for en naturfotograf. Når skjer alt på en gang! Jeg elsker denne perioden samtidig som den gjør meg utrolig rastløs. Man bør jo bare nyte denne tiden, men jeg har lyst til å rekke over alt. Det er så mange motiver som bare ligger der og venter. Men det er umulig å få med seg alt, må bare velge seg ut noen motiver/arter å prioritere disse. Så en av mine prioriteringer denne forsommeren er nærmiljøet mitt. Ved å prioritere motiver jeg finner rundt huset der jeg bor, så får jeg mer tid på å bli kjent med motivene som gir bedre grunnlag for gode bilder. Motivene er der og trenger ikke være kjedelige selv om de er nære. I kveld var det blåmeisen som var i fokus, og selv om den er blant våre mest tallrike småfugler er det ikke noe mindreverdig motiv av den grunn. Og ikke er det enkelt heller, blåmeisen er rastløs og sitter sjelden stille mer enn noen få sekunder.

T: Canon 50D, 500mm + 1,4 konverter, f5,6, 1/1600sek, Iso 800 og stativ

Prøvde meg også på noen fluktbilder, og for de som ikke har prøvd er det en skikkelig utfordring. Ble mange bomskudd og noen få treff. Bildet under ble det beste, men er dessverre ikke helt så skarpt som ønsket. Men dette ga mersmak så det blir nok flere forsøk på fluktbilder av småfugler denne forsommeren.

T:Canon 50D, 500mm f6,3, 1/3200sek og blits, Iso 1000 og stativ.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar