tirsdag 31. mai 2011

Fiskeørn

Fiskeørna har fascinert meg fra jeg begynte å ferdes i Østmarka som tenåring. Det er forholdsvis sjelden å se rovfugler i vårt område, men fiskeørna så jeg stadig svevende på stive vinger over marka. Innimellom så jeg også at ørna hadde fisk i klørne, men jeg så aldri at de fisket i markavannene. En gang fant jeg en stor brasme langt inni skogen med tydelige merker etter fiskeørnas skarpe klør, men hvor i all verden hadde ørna fanget denne fisken? Jeg viste ikke om noen vann i marka med bestand av Brasmer. Nå vet jeg bedre, det hekker flere par med fiskeørn i Østmarka, men de tar i all hovedsak turen til Øyeren for å fiske. På mine mange turer i Nordre Øyeren Naturreservat har jeg hatt anledning til å se hvordan fiskeørna jakter. Hvordan de svever over de grunne vikene, hvordan de stopper opp og "stiller" med vingene når de har spottet en fiske fra kanskje 40 meters høyde. Snakk om å ha godt syn! Så folder de vingene sammen og stuper mot overflaten. Når den nærmer seg overflaten strekkes klørne fremover og vingene bakover så den skal kunne gripe fisken den har siktet seg inn på. Selv om man tror at farta kan komme opp i nærmere 80 km/t i stupets siste fase så blir allikevel motstanden så stor når den treffer at den ikke kan ta fisk som går dypere enn 40 til 60 cm. Dermed blir det mange bomstup på fiskeørna i løpet av en fiskedag, men den gir seg aldri før den lykkes. 
Fiskeørna er  lett gjenkjennelig med sine forholdsvis lange og smale vinger.
Legg merke til klørne som er skapt for å gripe og holde fast en sleip og sprellende fisk


Et litt annerledes fiskeørnbilde. Her har ørna akkurat fanget en fisk og jeg har panorert gjennom løvverk og var så heldig å få et skarpt bilde på denne serien.






6 kommentarer:

  1. Hei!

    Gratulerer med flotte bilder av fiskeørnen!
    Fantastisk fin fugl!

    mvh Knut Egil

    SvarSlett
  2. Virkelig flotte bilder Henrik! Nydelig fugl jeg gjerne stifter nærmere bekjentskap med. Den panoreringa ble riktig flott!

    SvarSlett
  3. Fine bilder av en flott rovfugl. Satser på å få til et møte med den i framtiden:)

    ketil

    SvarSlett
  4. Spennende lesning og en fantastisk serie av fiskeørna. Favoritten blir ganske klart bildet av ørna i de grønne omgivelsene.

    Knut Børge

    SvarSlett
  5. Hei og takk for tilbakemeldinger. Fiskeørna er en utrolig spennende fugl som jeg håper jeg vi få mange anledninger til å feste til brikka også i tiden som kommer.

    Mvh Henrik

    SvarSlett
  6. Fenomenalt fine bilder av fiskeørna! Kan knapt gjøres bedre!

    SvarSlett