søndag 25. april 2010

Orreleik

I helgen var jeg på orreleik og for første gang var min datter Silje med. Og ligge på leik er alltid like spennende og facinerende, og det var ikke noe mindre spennende med en forventningsfull 9 åring. Hadde valgt en leik som var lett tilgjenngelig i nærområdet denne gangen, og jeg var litt spent på om det var andre som var ute i samme ærend når vi gikk innover på fredagskvelden. Heldigvis var det ingen andre ved myra. Ikke det at jeg har noe imot at andre skal få ta del i denne naturopplevelsen, men ikke alle er like stille og hensynsfulle, og naturopplevelsen blir større uten andre til stede. Men da kunne vi konsentrere oss om å plassere teltet på egnet sted og innrede oss så komfortabelt som mulig. Natte ville utvilsomt bli kald så vi hadde på oss både ull og fleece inne posen. Viktig at ungene får en positiv opplevelse på turer som dette og ikke huske turen fordi det var kaldt. Natta forløp smertefritt og kl 04.00 våknet jeg til at det var full fart på myra, jeg ventet til det ble litt lysere før jeg vekket Silje. Vi hadde 9 orrhaner på myra og de holdt det gående mer eller mindre i et til kl 08.15. Silje synes det var utrolig morsomt og holdt oversikten med og telle fugler, men hun synes også det var deilig når de endelig ga seg for dagen så vi kunne komme ut av teltet og få tisse og nyte varmen fra sola. Så hadde vi en herlig formiddag, med frokost i teltveggen med sola varmene i fjeset og oppdagelsesferd på myra på jakt etter fjær og fuglemøkk. Silje fikk også ha sitt eget kamera for anledningen for å fange inntrykkene på minnebrikka. Og både detaljer og landskap i bredde og høydeformat ble behørig fotografert etter alle kunstens regler:-)

Herlig lys idet de første solstrålene treffer myra.

Kamp med tilskuer.

Det kan gå hardt for seg.

Med gode soveposer og varmt tøy hadde vi det komfortabelt i teltet selv om det var mange minusgrader på natta.

Silje fotogreferte ivrig alt fra detaljer i myra til landskapet rundt oss.

Her et av bildene til Silje 9 år:-)

3 kommentarer:

  1. Utrolig flott at du tar med deg fatteren på tur. Å la ungene få oppleve natur i ung alder, gir bare en positiv virkning. Den dagen jeg selv blir far, skal jeg gjøre akkurat det samme.

    Et fint bildemateriale du har fått fra leiknatta.

    Jeg ble forresten nysjerrig på det telte ditt. Det virket så stort og flott. Jeg har selv et kamuflasjetelt, men det er i smaleste laget for en overnatting.

    Knut Børge

    SvarSlett
  2. Hei Knut Børge

    Takk for tilbakemelding. Teltet jeg har benyttet her er et AMERISTEP Penthose TSC Pop-up kamuflasjetelt fra NorTeam Engros. Det er den største varianten som er 195x195cm. Når jeg er alene benytter jeg en mindre variant av samme telt som måler 160c160cm, der får jeg med mine 187 cm akkurat plass når jeg ligger diagonalt:-)

    SvarSlett
  3. Hei

    Hvor var dere på leik?

    Kristine

    SvarSlett