torsdag 18. mars 2010

Det ryker i Grums

Jeg kaller meg naturfotograf, og det er natur i dens videste forstand jeg liker å fotografere. Da jeg en sen kveld denne uka passerte tettstedet Grums ikke så langt fra Karlstad i Nordenden av Vänern i Sverige måtte jeg bare ut å ta noen bilder. Ved Grums ligger Billerud Bruk, en kjempestor papirfabrikk med hele 850 ansatte. Denne kvelden var det stjerneklart men ingen måne, noe som gjorde natta mørk. Røyken som fabrikken til enhver tid spytter ut var ekstra synlig på mange kilometers avstand pga alt lyset på fabrikken som belyser røyken. Et fascinerende syn jeg bare måte feste til minnebrikka. Dette er en litt annen form for naturfoto enn jeg tradisjonelt bedriver, men det er viktig at vi formidler mer enn bare urørt og idyllisk natur innimellom.



1 kommentar:

  1. Om dette kan kalles naturbilde vet jeg ikke, men det er i hvertfall bilde av noe som forurenser naturen. Bildene er flotte og fascinerende. Selv om man kaller seg naturfotograf, må det da være lov å ta andre typer bilder som folk får se. Verden er jo dog ganske kompleks og det å kunne gjengi kontrasten mellom natur og menneskelig aktivitet og innstallasjoner som industri, veier, bygg etc. burde være et spennende tema for en naturfotograf.

    SvarSlett